Verkkokaupan tekijän valitseminen
Kun etsit yrityksellesi sopivaa verkkokaupan tekijää, kannattaa miettiä muutamia toteutukselle olennaisia asioita. Yleensä verkkokaupan tekijät ja varsinkin hyvät sellaiset ovat erikoistuneet johonkin tiettyyn palettiin. Tähän palettiin pohjimmaisena vaikuttaa yleensä verkkokauppa-alusta. Yleisin ja suosituin näistä on ehdottomasti WordPressin WooCommerce. Muutamia muita varteenotettavia ovat muun muassa Shopify ja MyCashFlow.
Erot alustojen välillä
WordPressin Woocommerce -alusta perustuu avoimeen lähdekoodiin. Tämä tarkoittaa sitä, että WordPress-teemojen ja -lisäosien tekijät voivat vapaasti tehdä myyntiin esimerkiksi uuden teeman tai lisäosan. Shopify taas on suljetumpi alusta, jossa tekijät ja lisäosat ovat enemmän säänneltyjä.
WordPress WooCommerce -verkkokauppa-alusta
WP on alustana yleensä kuukausimaksuiltaan edullisempi ja laadukasta hosting WooCommercelle on alk. n. 20 €/kk). Kannattaa kuitenkin huomioida, että WooCommerce saattaa aiheuttaa hyvin todennäköisesti enemmän erilaista päänvaivaa sivuston omistajalle. Jos haluaa säästää, sietää enemmän pientä epävarmuutta ja on ehkäpä valmis tekemään jopa itse enemmän, on WP yleensä parempi valinta. WordPressin laajan suosion johdosta simppelin WooCommerce-verkkokaupan voi saada jo alle tonnilla. Lähtökohtaisesti varaisin siihen kuitenkin sellaiset 2000 € vähintään ja jos on vähänkään toiveita ulkoasun tai toiminnallisuuksien suhteen, on hyvä varata yleensä vähintään 2000–4000 €.
Shopify alustana
Shopify on stressivapaampi ja toimintavarmempi alusta, jossa kuukausittaiset kustannukset ovat kalliimpia. Myös ammattilaiset, jotka toteuttavat Shopifyllä verkkokauppoja aloittavat omat lähtöhintansa lähtökohtaisesti korkeammalta. Puhutaan yleensä n. 2000–3000 € lähtöhinnoista simppelissä toteutuksessa ja monipuolisemmissa sitten helposti 3000–10 000 € budjeteista.
Budjetti rajaa tekijöitä
Budjetti on itseasiassa yksi merkittävimmistä tekijöistä verkkokaupan tekijää valittaessa. Kun määrität verkkokauppaprojektillesi itsellesi rajaamasi budjetin, se rajaa samalla niin verkkokauppa-alustoja, kuin tekijöitäkin.
Kun jatkat kertomalla tarkemmin verkkokauppasi toiveista, kuten kuinka monta tuotekategoriaa olisi tulossa, minkä verran tuotteita, mitä toiminnallisuuksia, jne. rajaa tämä tekijöitä vielä lisää. Nyt ollaan nimittäin jo tilanteessa, että on määritetty tietty budjetti ja asetetaan sille jo vaatimuksia. Mitä pienemmän budjetin asettaa ja mitä enemmän vaatimuksia nostaa esiin, sitä enemmän se karsii hyviä tekijöitä. Harva hyvä verkkokaupan tekijä tekee laadukkaita, laajoja ja monipuolisia verkkokauppoja pilkkahintaan.
Eli jos budjettisi on pieni ja samalla myös vaadit paljon, et todennäköisesti saa kovinkaan hyvää verkkokaupan tekijää. Joku aloitteleva tekijä tekee kaupan varmasti melkein mihin hintaan tahansa saadakseen kokemusta ja kerätäkseen edes jonkinlaista myyntiä. Kokemuksien kautta tietysti oppii. Sinun tehtävänäsi on miettiä, haluatko olla opiskelukumppani, vai asiakas.
Jos verkkokauppa ei ole sinulle ihan niin tärkeä, on tämä tietysti mahdollinen vaihtoehto. Jos taas arvostat laadukasta tekemistä ja haluat asiakkaana todellakin saada sitä, mitä olet tilaamassa, kannattaa miettiä kriteerit tarkasti.
Usein suunnitellut verkkokauppojen budjetit saattavatkin laajentua alkuperäisestä suunnitelmasta. Se on hyvä, jos talous antaa siihen myöden. Jos se ei ole mahdollista, niin ensin kannattaa todennäköisesti karsia vaatimuksista ja aloittaa kauppa kevyemmin. Eikä ostaa mahdollisimman paljoa heikommalta tekijältä. Jos olet perustamassa ensimmäistä verkkokauppaa, kannattaa rinnalle ottaa ehdottomasti ammattilainen, joka tietää, mitä on tekemässä.
Verkkokaupan valmistuttua kääritään hihat
Kun verkkokauppa on saatu suunniteltua ja julkaistua, ollaan vasta alussa ja hihat kannattaakin heti kääriä parempien myyntitulosten tavoittelua silmällä pitäen. Hyviin tuloksiin päästään sitten varmistamalla, että tuotteet ja verkkokaupan kilpailukyky ovat viimeisen päälle. Seuraavaksi tulee alkaa ohjaamaan kauppaan kävijäliikennettä, josta jalostuu tilauksia ja liikevaihtoa.
Checklist verkkokaupan tekijän valintaan:
- Määrittele verkkokauppasi rakentamiselle sopiva aloitus- ja kk-budjetti
- Määrittele verkkokauppasi markkinointiin sopiva aloitus- ja kk-budjetti
- Tee suunniteltu rajaus tuotekategorioille ja tuotteille
- Aseta toiveet ulkoasulle
- Aseta toiveet toiminnallisuuksille
- Budjetin ja verkkokaupan muiden ominaisuuksien määrittäminen rajaa tekijöitä
- Valitse sinulle sopivin verkkokaupan tekijä rajauksien jälkeen
- TAI tee uudet rajaukset tai budjettimääritykset, jos huomaat, ettei sinun tason tekijää olekaan asetetuissa budjeteissa ja raameissa