Milloin on aika uudistaa yrityksen kotisivut?
Mistä tietää, että on tullut aika hankkia uudet kotisivut yrityksellesi? Selvitä sivustosi uudistustarve nopeasti vastaamalla näihin yksinkertaisiin kysymyksiin:
Onko sivustosi ollut vuosikausia ilman päivityksiä tai uudistuksia?
Se, mitä käyttäjät odottavat verkkosivujen ulkoasulta, sisällöiltä ja teknisiltä ratkaisuilta muuttuu ajan myötä, ja oma sivustosi voi alkaa näyttää todella vanhanaikaiselta, jos sille ei ole tehty useisiin vuosiin mitään muutoksia. Tämä ei tarkoita, että yrityksesi täytyisi yrittää jatkuvasti ratsastaa uusimpien verkkosivutrendien aallonharjalla, mutta sivujesi on silti tärkeää muuttua aikojen mukana.
Muutamankin vuoden vanha verkkosivusto saattaa jo alkaa näyttää hieman retrolta, ja viisivuotiaasta sivustosta huomaa yleensä jo heti ensi silmäyksellä, ettei sille ole tehty mitään hyvin pitkään aikaan.
Vanhemmilla verkkosivuilla ei myös ole välttämättä huomioitu mobiilikäyttäjiä. Yhä suurempi osuus kaikesta nettiselailusta tehdään mobiililaitteilla (nykyään jo selvästi yli puolet), joten verkkosivut, jotka näyttävät kamalalta kännykän ruudulla kaipaavat pikaisesti uudistamista.
Kannattaakin ottaa tavaksi käydä yrityksesi nettisivujen tilanne läpi huolellisesti vaikkapa kerran vuodessa, niin pystyt varautumaan sivujesi uudistustarpeeseen hyvissä ajoin. Voit käyttää selvityksessä apuna esimerkiksi tätä artikkelia.
Ovatko kilpailijasi päivittäneet omat verkkosivunsa?
Varsinkin pienyrittäjän on hyvä käydä aina välillä katsomassa kilpailijoidensa kotisivuja ja verrata niitä omiinsa. Tämä auttaa pysymään kärryillä siitä, miten kilpailijasi toimivat verkossa.
Jos huomaat, että kaikki kilpailijasi ovat juuri hankkineet yritykselleen uunituoreet kotisivut, voi myös sinun olla syytä harkita omien sivujesi uudistamista. Uudet, nopeat ja modernin näköiset verkkosivut voivat nimittäin antaa kilpailijoillesi kovan etulyöntiaseman, erityisesti jos omalla sivustollasi alkaa jo olla ikää.
Eivätkö yrityksesi kotisivut enää tunnu toimivan hyvin?
Jos kotisivusi ovat alkaneet tuntua hitailta ja kömpelöiltä, on hyvin todennäköistä, että sivustosi on jäänyt pahasti jälkeen verkkosivuteknologian kehityksestä. Vanhemmat verkkosivualustat ovat käyttäneet hitaampaa ja raskaampaa tekniikkaa, joka ei pärjää kilpailussa uusien kevyempien ja nopeampien ratkaisuiden kanssa.
Myös se, millaisella palvelimella kotisivuja ylläpidetään, vaikuttaa suuresti siihen, miten nopea sivusto on. Nykyään järkevin ratkaisu on käyttää ylläpidossa nopeaa ja luotettavaa pilvipalvelinta.
Sivujen latausnopeus on todella tärkeä tekijä eri sivustojen välisessä kilpailussa. Kävijät eivät kauaa jaksa odotella sivujen latautumista, vaan lähtevät pian pois hitaasti toimivalta sivustolta. Tämä taas kertoo Googlelle, ettei kyseistä sivua kannata tarjota korkealla hakutuloksissa. Sivuston nopeus onkin tärkeä osa hakukonenäkyvyydessä.
Eivätkö kotisivusi enää anna oikeaa kuvaa yrityksestäsi?
Muutokset yrityksesi liiketoiminnassa, tyylissä tai tilanteessa vaativat yleensä muutoksia verkkosivuillesi.
Lähtökohtaisesti erillisille palveluille kannattaa aina luoda omat alasivunsa verkkosivustollesi. Tällöin hakukoneiden on helpompi tarjota kyseistä sivua palveluasi etsiville ihmisille, ja sivujesi kävijät myös löytävät tärkeät tiedot palvelusta helpommin. Jos siis olet laajentanut palveluvalikoimaasi sivujen rakentamisen jälkeen, on se tärkeää huomioida sivuillasikin.
Usein käy myös niin, että yrityksen kotisivuille alun perin haluttu värimaailma, kuvavalinnat tai tekstien kieliasu eivät myöhemmin enää vastaakaan sitä mielikuvaa, jota yrityksestä nykyään halutaan välittää. Siksi yrityksen uudistuessa (esimerkiksi omistajavaihdoksen tai uusien toimintamallien myötä) myös yrityksen verkkosivujen on tärkeää muuttua yrityksen mukana.
Kotisivujen ulkoasu ja tyyli ovat aina tärkeitä, mutta monilla aloilla niiden merkitys korostuu entisestään. Monien kuluttajille suunnattujen palveluiden houkuttelevuus perustuu osin mielikuviin, ja siksi vaikkapa ravintoloiden, kauneushoitoloiden tai terapiapalveluiden verkkosivuilla on olennaista saada luotua haluttu tunnelma. Toisinaan tämä vaatii sitä, että sivuston ulkoasu laitetaan kokonaan uusiksi.